لینک دانلود مستقیم همایش برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک سخنرانی استاد ارسطو خلیلی‌فر تیرماه ۱۳۹۵

بیش از ۹۰۰۰ دانلود


برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک

ویژه کنکور کارشناسی ارشد دولتی ۱۳۹۶

رشته مهندسی فناوری اطلاعات و کامپیوتر

برنامه‌ریزی ما به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

۱- دوران درس به درس (مطالعه طبقه‌بندی شده)

شامل فصل تابستان، پاییز و زمستان

۲- دوران آزمون به آزمون (مطالعه غیرطبقه‌بندی شده)

شامل فصل بهار


دوران درس به درس

شامل فصل تابستان، پاییز و زمستان

سوال استراتژیک

سوال: اغلب قبول شدگان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ جزو کدام دسته‌ی زیر خواهند بود؟

الف) آنهایی که به سوالات جدید پاسخ خواهند داد.

ب) آنهایی که به سوالات مشابه سال های گذشته پاسخ خواهند داد.

پاسخ: گزینه «ب» صحیح است.



مکان مطالعه



نحوه برنامه‌ریزی




فرآیند مطالعه صحیح و فرآیند مرور صحیح



تابستان ۱۳۹۵: ۵ درس + زبان عمومی و تخصصی

پاییز ۱۳۹۵: ۳ درس + زبان عمومی و تخصصی

زمستان ۱۳۹۵ : ۱ درس + زبان عمومی و تخصصی

بهار ۱۳۹۶: دوران جمع بندی همه دروس


به شیوه زیر، یادت باشه ماهیت رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات فرار هست و باید توسط مرور معکوس بش غلبه کنی.

برای فصل تابستان ۵ درس فقط بخوان،

بر اساس حجم مطالب و سرفصل ها هر کتاب رو به چهار بخش تقسیم کن، بعد به شیوه زیر بخوان
پیمانه اول: مطالعه کامل ۲۵% اول تابستان (درس + تست)  سه هفته
پیمانه دوم: مطالعه کامل ۲۵% دوم تابستان (درس + تست)  سه هفته
پیمانه سوم: مطالعه کامل ۲۵% سوم تابستان (درس + تست)  سه هفته
پیمانه چهارم: مطالعه کامل ۲۵% چهارم تابستان (درس + تست) سه هفته
توجه: مرور معکوس یا بازیابی یعنی مرور مبتنی برحل تست و تمرین و نه بازخوانی متن، به عبارت دیگر بازخوانی مبتنی بر بازیابی.


برای فصل پاییز ۳ درس دیگر فقط بخوان،

بر اساس حجم مطالب و سرفصل ها هر کتاب رو به چهار بخش تقسیم کن، بعد به شیوه زیر بخوان
پیمانه اول: مطالعه کامل ۲۵% اول پاییز (درس + تست) + مرور معکوس کامل (بازیابی) ۲۵% اول فصل  تابستان (تست + درس) سه هفته
پیمانه دوم: مطالعه کامل ۲۵% دوم پاییز (درس + تست) + مرور معکوس کامل (بازیابی)  ۲۵% دوم فصل  تابستان (تست + درس) سه هفته
پیمانه سوم: مطالعه کامل ۲۵% سوم پاییز (درس + تست) + مرور معکوس کامل (بازیابی)  ۲۵% سوم فصل  تابستان (تست + درس) سه هفته
پیمانه چهارم: مطالعه کامل ۲۵% چهارم پاییز (درس + تست)+ مرور معکوس کامل (بازیابی) ۲۵% چهارم تابستان (تست + درس) سه هفته
توجه: مرور معکوس یا بازیابی یعنی مرور مبتنی برحل تست و تمرین و نه بازخوانی متن، به عبارت دیگر بازخوانی مبتنی بر بازیابی.


برای فصل زمستان ۱ درس دیگر فقط بخوان،

بعد بر اساس حجم مطالب و سرفصل ها هر کتاب رو به چهار بخش تقسیم کن، بعد به شیوه زیر بخوان
پیمانه اول: مطالعه کامل ۲۵% اول زمستان (درس + تست) + مرور معکوس کامل ۲۵% اول فصل تابستان + پاییز (تست + درس) سه هفته
پیمانه دوم: مطالعه کامل ۲۵% دوم زمستان (درس + تست) + مرور معکوس کامل ۲۵% دوم فصل تابستان + پاییز (تست + درس) سه هفته
پیمانه چهارم: مطالعه کامل ۲۵% سوم زمستان (درس + تست) + مرور معکوس کامل ۲۵% سوم فصل تابستان + پاییز (تست + درس) سه هفته
پیمانه پنجم: مطالعه کامل ۲۵% چهارم زمستان (درس + تست) + مرور معکوس کامل ۲۵% سوم تابستان + پاییز (تست + درس) سه هفته

توجه: مرور معکوس یا بازیابی یعنی مرور مبتنی برحل تست و تمرین و نه بازخوانی متن، به عبارت دیگر بازخوانی مبتنی بر بازیابی.


بازیابی مکرر به جای بازخوانی مکرر


یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد اهمیت بازیابی (مرور معکوس و نه بازخوانی مجدد) در کنار بازخوانی است. بازیابی ۷۰ درصد و بازخوانی ۳۰ درصد فرآیند مرور را به خود اختصاص می­ دهد. بنابراین بهتر است به جای مطالعه مداوم کتاب ­ها و جزوه ­ها بخشی از زمان مطالعه به فرآیند بازیابی اختصاص داده شود.

بهتر است به جای بازخوانی مکرر، بیشتر وقت خود را به بازیابی مطالب با استفاده از حل تست، آن هم از بین کتاب­ های کامل و تست­ های استاندارد اختصاص دهید.

فرآیند حل تست نباید صرفاً بررسی تس ت­ها و گزینه­ های درست یا کلید تست به صورت اجمالی باشد. عدم حل صرفاً فقط چشمی، و باید ابتدا با تست­ های کم اما بررسی همه جانبه این کار را انجام دهید. ابتدا مضارب ۳ و سپس مضارب ۵ و در انتها تست­ های باقی مانده را حل کنید.

بررسی همه جانبه و کامل تست­ ها شامل بررسی تست ­ها و حل آن ها و پس از آن بررسی کامل پاسخ تشریحی تست­ هاست. اگر تستی پاسخ تشریحی ندارد، به جای مؤلف کتاب پاسخ تشریحی بنویسید. شاید مقدمه ­ای باشد برای تألیف کتب شما.

به گفته Mark McDaniel و Henry Roediger روانشناسان دانشگاه واشنگتن، روشی که اکثر دانشجویان برای مطالعه انتخاب می­ کنند اشتباه است. این دو محقق در مجموع به مدت ۸۰ سال در زمینه یادگیری و به یاد سپاری وقت صرف کرده­ اند و به تازگی یافته ­های خود را با همکاری نویسنده­ ای به نام Peter Brown در کتاب زیر گردآوری و منتشر کرده­ اند.

Make It Stick: The Science of Successful Learning

بیشتر دانشجویان با روش بازخوانی مکرر متن­ ها را صرفاً فقط بازخوانی می ­کنند، اما بررسی روانشناسان، در مطالعات آزمایشگاهی و در کلاس های درس نشان داده که این روش بسیار ناکارآمد است. استفاده از روش­ های یادگیری فعال مانند فلش کارت، نقشه ذهنی و پرسش از خود بسیار مؤثرتر واقع می­ شوند. همانطور که فاصله انداختن بین ساعات مطالعه و متنوع کردن دروس مورد مطالعه می­ تواند تأثیرگذار باشد.

بررسی­ های انجام شده نشان می­ دهد که بیشتر دانشجویان در زمان مطاله یادداشت­ ها و تکالیف خود را بارها بازخوانی می­ کنند. اکثر آنها می­ گویند که این روش اولویت نخست آنهاست.

نتیجه همین تحقیقات نشان می­ دهد که این جریان تکرارشونده اطلاعات، به ویژه برای یادگیری و به خاطر سپاری طولانی مدت مناسب نیست. به عنوان مثال آن دسته از دانشجویان دانشگاه  واشنگتن، که در طی این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند، که بخش از کتاب درسی را مکررا بازخوانی کرده بودند نسبت به آن هایی که همان بخش را فقط یک بار خوانده بودند هیچ  برتری در یادگیری نداشتند.

وقتی شما برای بار اول مطلبی را می­ خوانید مفاهیم زیادی را از آن استخراج می­ کنید، اما برای بار دوم با ذهنیت «من این را بلدم» مطلب را بازخوانی می­ کنید. به همین دلیل روند پردازش اطلاعات را عمیق انجام نمی ­دهید و یا نکاتی را از قلم می­ اندازید.

بازخوانی مکرر معمولاً با بی­ دقتی همراه است و شما را فریب می­ دهد زیرا تصور می­ کنید که همه چیز را به خوبی فرا گرفته ­اید در حالیکه در واقعیت این طور نیست.

تکنیک بسیار خوبی که می­ تواند جایگزین بازخوانی شود، بازیابی است. می­توان از سؤالات مطرح شده از آخر هر فصل کتاب درسی نیز برای این منظور استفاده کرد. مرور اطلاعات به این شکل در واقع یادگیری و به خاطر سپاری را کارآمدتر می­ کند. حتی اگر نتوانید پاسخ را به یاد آورید، زمانی که جواب اشتباه می­ دهید شناخت دقیقی نسبت به آنچه نمی ­دانید پیدا کرده و متوجه می­ شوید باید به کدام قسمت برگشته و مطلب را دوباره مطالعه کنید. این مراحل شما را به سمت مطالعه­ ای مؤثرتر رهنمون می ­کند.

خلاصه کلام، بازیابی کنید تا متوجه شوید کجا را مجدد بازخوانی کنید.


دوران آزمون به آزمون (دوران جمع‌بندی یا دوران مطالعه غیرطبقه بندی شده و حل تست به صورت دفترچه‌ای)

شامل فصل بهار

به روش سه روز یکبار

به زودی فیلم درج می‌شود.

تفاوت «روش جمع‌بندی کتاب به کتاب» با «روش جمع بندی آزمون به آزمون سه روز یک‌بار»


روش کتاب به کتاب

یک کتاب را کامل می‌خوانید و تمام می‌کنید و به سراغ کتاب‌های بعدی می‌روید. بعد مطالعه کتاب چهارم و پنجم مطالب گذشته رفته رفته کمرنگ می شوند.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

در هر سه روز تمام درس‌ها را توسط آزمون های جامع کنکورهای سال های گذشته می‌خوانید.

نیم روز اول روز اول حل و پاسخ دهی به سوالات و نیم روز دوم روز اول و کل روز دوم و روز سوم بازیابی مطالب لازم و رفع اشکال.

توجه: توصیه ما ۸ دفترچه رشته اصلی و ۴ دفترچه رشته فرعی است، از سال ۹۴ به قبل شروع کنید.

توجه: دوران جمع بندی از اول فروردین ۱۳۹۵ شروع می شود و تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ادامه پیدا می کند.

توجه: در دوران عید فقط دو روز را مطالعه نکنید، بقیه روزها را باید با برنامه درس بخوانید.

توجه: همچنین مطالعه مقاله ای تحت عنوان «بازیابی مکرر به جای بازخوانی مکرر» را نیز توصیه می کنیم.


روش کتاب به کتاب

هر درس را یک بار می‌خوانید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

هر درس را حداقل ۶ بار طی حل حداقل ۶ دفترچه جامع کنکورهای سال گذشته می‌‌خوانید.


روش کتاب به کتاب

همه‌ی قسمت‌ها را می‌خوانید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

فقط فصل‌های منتخب و مهم‌تر را می‌خوانید و بقیه‌ی فصل‌ها را تورق سریع می‌کنید.


روش کتاب به کتاب

امکان تمرین تکنیک زمان‌های نقصانی و مدیریت زمان را ندارید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

به خوبی در طی آزمون‌های سه روز یک‌بار می‌توانید مدیریت زمان و مدیریت بر خود را قوی‌تر کنید.


روش کتاب به کتاب

نگران هستید که آیا می‌توانید همه‌ی درس‌ها را یک دور بخوانید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

مطمئن هستید که می‌توانید همه‌ی درس‌ها را دوره کنید.


روش کتاب به کتاب

هم به قسمت‌های مهم و هم به قسمت‌های غیرمهم و مطالب جدید توجه می‌کنید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

زمان خود را صرف قسمت‌های مهم می‌کنید و به قسمت‌های غیرمهم و مطالب جدید توجه نخواهید کرد.


روش کتاب به کتاب

نگرانی ناشی از فراموش‌شده‌ها و تمام نکردن درس‌ها باعث آشفتگی ذهنی شما می‌شود و اعتمادبه‌نفس شما کاهش می‌یابد.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

بعد از این‌که چند آزمون را اجرا کرده‌اید به آرامش بیش‌تری می‌رسید؛ زیرا در فاصله ی هر نیم‌ روز مهم ترین و ضروری ترین کارها را انجام می دهید.


روش کتاب به کتاب

قدرت تشخیص قسمت ها ی مهم از غیرمهم را ندارید و دقیقاً نمی دانید که در کدام قسمت یادگیری نادرست و ناقص دارید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

طی آزمون ها و بازیابی ها به خوبی می توانید تشخیص دهید که در کدام قسمت یادگیری نادرست و ناقص دارید و بهتر است زمان ها ی نیم روز خود را صرف بخش های مهم جهت بازخوانی مجدد کنید.


روش کتاب به کتاب

امکان اولویت‌بندی ندارید.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار

با تحلیلی که از آزمون های خود دارید می‌دانید ابتدا باید به سراغ سؤال‌هایی بروید که اشتباه پاسخ داده‌اید و این مباحث که یادگیری نادرست و ناقص دارید در اولویت است. واین یعنی موفقیت.


در ادامه به شکل شماتیک تفاوت روش جمع‌بندی کتاب به کتاب با روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار را نشان می دهیم:

شیوه‌ی مرسوم بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، همان «روش کتاب به کتاب» است.

روش کتاب به کتاب
«بسته‌ای از موضوعات» را که برای مطالعه انتخاب می‌کنید، بی‌اختیار از میان مطالبی است که به آن‌ها گرایش بیش‌تری دارید و برای‌تان دوست‌داشتنی‌تر و ساده‌تر است. اگر کل مباحثی را که باید برای کنکور مطالعه کنید، یک مربع در نظر بگیریم و مطالبی را که در هر برهه مطالعه می‌کنید به صورت نقاطی در مربع نشان دهیم، قاعدتاً در پایان هفته‌ی اول، به صورت شکل زیر خواهد شد.

از آن‌جا که با این شیوه به احتمال زیاد به فراوانی سؤال‌ها در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری توجه ندارید و نیز بی‌تردید فرصت نمی‌کنید با شیوه‌ای که اتخاذ کرده‌اید به همه‌ی مطالب برسید، پس می‌توان انتظار داشت که در پایان فرصت شش هفته‌ای، پیشرفتتان به صورت شکل زیر باشد. توزیع غیر یکنواخت، به دلیل مطالعه‌ی «کتاب به کتاب» است و عدم پوشش کامل مطالب، به دلیل عدم امکان مطالعه‌ی همه‌ی مطالب در فرصت مورد نظر است. کم‌رنگ یا ریز شدن برخی از نقاط نمایش، به مفهوم فراموش کردن مطالبی است که در ابتدای بازه‌ی‌ زمانی مطالعه شده‌اند؛ یعنی یک مطالعه‌ی ناهمگن و غیر یکنواخت.

روش آزمون به آزمون سه روز یک‌بار
به‌کارگیری روش جمع‌بندی آزمون به آزمون سه روز یک‌بار در دو آزمون اول، ممکن است برای‌تان نگران‌کننده باشد؛ زیرا مطالعه‌ی شما به ظاهر پراکنده بوده و پوشش کمی به مطالب زیادی که باید مرور کنید می‌دهد.

اغلب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به همین دلیل ابتدا با تردید با مسئله برخورد می‌کنند اما پس از دو هفته، با اطمینان و امیدواری زیادی به این شیوه ادامه می‌دهند.

و در نهایت پس از دوران جمع‌بندی به مدت شش هفته، آموخته‌های شما ترکیبی مشابه شکل زیر را خواهد داشت.

 اتخاذ «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار»، نگرانی نرسیدن به مطالعه‌ی یک درس یا کتاب را در فرصت باقی‌مانده منتفی می‌کند؛ نگرانی‌ای که در «روش کتاب به کتاب»، همواره وجود دارد.

 در «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار» توزیع مطالب، بر پایه‌ی «فراوانی سؤال‌ها» در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری صورت می‌گیرد.

 در «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار» با «رویکرد» یا «گرایش» طراحان کنکور در طرح سؤال‌ها به خوبی آشنا می‌شوید.

 در «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار» فشار روانی ناشی از احتمال از یاد بردن مطالبی که در ابتدای «بازه‌ی‌ زمانی» مطالعه کرده‌اید و در «روش کتاب به کتاب» همواره وجود دارد، وجود نخواهد داشت.

در پایان جمع‌بندی به «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار»، همه‌ی مطالب کتاب‌ها مرور شده و توزیع مطالب مطالعه‌شده یکنواخت است.

حتی اگر جمع‌بندی به «روش آزمون به آزمون سه روز یکبار» به نظرتان غیرعادی می‌آید، حداقل ۱۰ روز این شیوه را امتحان کنید و نتیجه‌ی آن را ببینید.

توجه: همچنین مطالعه مقاله ای تحت عنوان «بازیابی مکرر به جای بازخوانی مکرر» را نیز توصیه می کنیم.


با آرزوی موفقیت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری

ارسطو خلیلی فر

نویسنده و سخنران انگیزشی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

یک × سه =